Home page » 2020 » July » 1 » Pavlov's Dog - Pampered Menial [VinylRip] (1975)
12:00
Pavlov's Dog - Pampered Menial [VinylRip] (1975)
Artist: Pavlov's Dog Title Of Album: Pampered Menial Release Date: April 4, 1975 (LP 1975) Location: 1972–1977, 1990–present; St. Louis, Missouri, U.S. Label: CBS Records (UK), CBS 80872 Genre:Art-Rock Quality: Flac Tracks 16/44,1 kHz Length: 34:06 min Tracks: 9 Total Size: 217 Mb WebSite:Rock Music Wiki
Альбом был выпущен одновременно на двух фирмах ABC Records и Columbia Records. Продюсировали альбом Sandy Pearlman и Murray Krugman. Они же открыли для народа группу Blue Oyster Cult. В конце 70-х группа распалась. David Surkamp - вокалист, чей вокал очень похож на вокал Geddy Lee из группы Rush, совместно с Ian Matthews из Fairport Convention создал группу Hi-Fi. Они выпустили один EP и один LP. После чего группа успешно развалилась. 26 июня 2004 года в Сент-Луисе группа собралась в оригинальном составе (за исключением Siegfried Carver) и дала концерт. В 2010 записала новый альбом. Выступает до сих пор. Группа американская. Если бы я этого не знал, то посчитал бы их англичанами. На худой конец - немцами, но никак не американцами. "Соунд" у них британский.
Tracklist:
01. A1 Julia (03:12) 02. A2 Late November (03:14) 03. A3 Song Dance (05:01) 04. A4 Fast Gun (03:05) 05. A5 Natchez Trace (03:43) 06. B1 Theme From Subway Sue (04:26) 07. B2 Episode (04:09) 08. B3 Preludin (01:37) 09. B4 Of Once And Future Kings (05:36)
Band:
David Surkamp: vocals, rhythm guitar Steve Scorfina: lead guitar David Hamilton: organ, piano, synthesizer Doug Rayburn: mellotron, flute Siegfried Carver: violin, viola, Vitar Rick Stockton: bass guitar Mike Safron: drums, percussion
Recorded At – CBS Studios, New York Mixed At – Record Plant, N.Y.C. Matrix side A: CBS-S-80872-A1 ALLEN, side B: CBS-S-80872-B2
Прогрессивная сцена Америки в начале 70-х была не шибко густонаселенной. Если говорить об исполнителях арт-рока, то на ум приходят, как правило, два имени: Kansas и Pavlov's Dog. Кто-то может еще вспомнить и Styx, но их принадлежность к прогрессиву весьма сомнительна, да и нечто похожее на арт-рок у них появилось лишь в конце 70-х. Безусловно, в Штатах бытовали весьма и весьма оригинальные исполнители прог-рока в 70-е, но о них знают лишь "энциклопедисты", да "археологи". Kansas известен, пожалуй, достаточно широко, причем, не только среди любителей арт- и прог-рока. А вот про Pavlov's Dog знают, в основном, благодаря эпизодическому участию в этой группе Билла Брафорда, а также благодаря необычному голосу Дэвида Серкэмпа, вокалиста "Собаки Павлова". Помимо вокалиста в группу входили высококлассные музыканты, среди которых, наряду со стандартным для рок-группы набором инструменталистов, были также скрипач и флейтист. Звучание группы, в целом, напоминает их соотечественников Kansas, хотя вокалист такое сравнение сводит на нет. Очень высокий альт с частым вибрато; кто-то также сравнил Серкэмпфа с "Джедди Ли, надышавшегося гелия". Были сравнения даже с Марлен Дитрих. А своей театральной манерой пения Серкэмп, на мой взгляд, очень напоминает Роджера Чапмена из Family. В общем, весьма уникальный исполнитель, хотя, как и большинство уникумов, попадает в категорию тех, кого либо принимают, либо отталкивают. Лично я - среди первых. Что касаемо музыки, то несмотря на явные параллели с Канзасом, композиции Собаки Павлова гораздо оригинальнее, нет такого тотального влияния британских арт-рокеров. По исполнительской манере, слегка приблюзованной, группа больше напоминает Family, нежели Genesis или Yes. Очень много Меллотрона, пианино, кое-где слышен клавесин и Муг. Альбом открывает красивая вещица "Julia", начинающаяся как баллада, с явным оттенком европейского романтизма, но к припеву переходящая в мощную симфоническую арт-роковую вещь. Отмечу запоминающийся припев и очень мелодичную вокальную линию. Вокал Серкэмпа звучит очень вдохновенно и эмоционально. Следущая композиция "Late November" из разряда тех, которые не обращают на себя никакого внимания при первом прослушивании, но где-то к пятому разу начинают "сиять". Простая меланхоличная гитарная мелодия, отлично передающая настроение поздней осени. Следующая вещь - "Song Dance" - одна из жемчужин альбома, с прекрасным тревожным вступлением, с основной частью, построенной на одном простом, но невероятно эффектном гитарном риффе, поверх которого звучит звонкий эмоциональный вокал Серкэмпа, а все свободное звуковое пространство заполняют Меллотрон и скрипка. Плюс ко всему грамотная и очень убедительная ритм-секция, неожиданные, но при этом очень уместные мелодические и ритмические ходы, прекрасное соло на гитаре - все это делает "Song Dance" одним из выдающихся произведений в прогрессивном роке вообще. Следующая "Fast Gun" - еще одна великолепная баллада с запоминающейся гитарно-скрипичной мелодией. В "Subway Sue" можно услышать вокальную коду, в которой Серкампф продемонстрировал возможности своего голоса как дополнительного инструмента, а инструменталка "Preludin" радует своей красивой и запоминающейся мелодией. Вообще, надо отметить, недостатка мелодий на альбоме не ощущается, а типичные для прогрессива инструментальные выкрутасы а ля "зубы заговариваем", отсутствуют напрочь. Тембр голоса и манера пения Серкэмпа - разумеется, дело вкуса, но лично для меня лучше уж по-настоящему сильный и выразительный голос, чем никчемные заунывные стоны Стива Хогарта из Marillion. В общем, замечательная работа от людей, которые звезд с неба не хватали, а просто сочинили и записали эту чудесный альбом, который я всячески рекомендую для прослушивания. (www.darkside.ru; by Filareth; 28 июл 2006)
Review Summary: Cheerful, catchy, radio-friendly and with a simple instrumentation, Pampered Menial is everything that's usually seen as a sin in prog, done right. Bands like Kansas or Styx always tried to create a good mix of prog with the radio-friendly, more pop sound of AOR, a genre that you can associate with other bands like Toto, Foreigner or Journey . Even though all of these bands created stone cold classic songs, none of them managed to produce at least one "classic" album, that doesn't grapple only on its singles. The closest these bands got was Leftoverture by Kansas but the album still had some notorious flaws. Probably the only example of an album that blended these different styles in the right way was 1974's Pampered Menial by Pavlov's Dog . Formed in 1972 in St. Louis, Pavlov's Dog is probably the best example of a band that you'll either hate or love, not only because of their pop style in the prog world but mainly because of its vocalist: David Surkamp. Surkamp's voice can be described as Geddy Lee's on helium or as a sheep on its rutting period, EXTREMLY high-pitched, is what makes interesting even the worst albums by the band and is what won't allow you to forget Pampered Menial's sound even if you listen to it just once. Now that we've noted the two main characteristics of the band (its blend of styles and Surkamp's voice) it is time to talk about the album. Pampered Menial as stated in the beginning of the review is a mix of prog and commercial rock; what is it that makes it so different to other albums of its type? Probably how the band works together: Not an unnecesary note is played in the whole album; Stockton and Safron don't try to shine on their own on the bass and drums respectively, they just play in harmony with the rest of the band; Hamilton and Rayburn both do an excellent work on the keys, and, along with Carver on the violin, they are what make of Pavlov's Dog a prog band, creating rythms that are very catchy but easily associated with a progressive act; Scorfina does the same on the guitar, simple but catchy riffs and short but sweet solos. All of this complemented as we've stated before, with Surkamp's voice, reaching higher notes than most of the vocalists of his style like Geddy Lee, but at the same time, doing a better work on lower-notes and expressing better the feelings of a song than them, Surkamp's is easily one of the most impressive vocalists in the world of prog. That's what makes of Pampered Menial such an interesting listen, the musicians don't try to shine on their own playing in a too complex way, instead they play all together with a much simpler sound that converges in a way more cohesive style. How well the acoustic instruments play together with Surkamp's voice on the classic ballad, Julia , how the violin and the keys blend together so well in Natchez Trace , or how insane are the closing seconds in Song Dance (probably the best song in the album even if it is closer to a hard-rock song than to actual prog) with a bluesy piano, and a heavy guitar and violin in one of the best moments in the album. It would be interesting to see a band with such a distinctive style to play longer songs, sure, the lenght of the album's pretty short and it would've been cool to listen to an epic by these guys but that's not what Pavlov's Dog wants, they just go the point, playing only what's necessary. Even though At the Sound of the Bell , the band's second album, would feature some of the best musicians of its time like Bill Bruford (Yes and King Crimson), Andy MacKay (Roxy Music) or the jazz saxofonist Michael Brecker, the band would never reach the masterpiece that Pampered Menial was, the best mix of cheesy rock and classic, full of feelings, prog that until this day divides the prog community, from those who see it as just a pop-rock album with annoying vocals to those who see it as the perfect blend of two genres that many tried to achieved but only a few could. Recommended to every prog-head... you're warned though, you gotta be in the mood for something cheesy. (www.sputnikmusic.com; Review by JP Patino Izquierdo; February 19th, 2015)
Видеть ссылки, комментировать и оценивать могут только зарегестрированные пользователи! ------------------------------------------------ To can See references, to comment and estimate only the registered users!