Artist: Pentangle Title Of Album: Basket Of Light Release Date: 26 October 1969 (CD 2010) Location: 1967-1973; 1981-present; United Kingdom Label: Universal Music (Japan), UICY-20062 Genre:Folk Rock, Folk Baroque Quality: Flac Tracks 16/44,1 kHz Length: 53:23 Tracks: 13 Total Size: 336 Mb WebSite:Pentangle Info
TrackList:
01. Light Flight (03:19) 02. Once I Had A Sweetheart (04:45) 03. Springtime Promises (04:09) 04. Lyke-Wake Dirge (03:36) 05. Train Song (04:48) 06. Hunting Song (06:45) 07. Sally Go Round The Roses (03:40) 08. The Cuckoo (04:29) 09. House Carpenter (05:32) 10. Cold Mountain (02:02) 11. I Saw An Angel (02:55) 12. Sally Go Round The Roses (Alternate Version 1) (03:40) 13. Sally Go Round The Roses (Alternate Version 2) (03:38)
В названии этой группы отразилось количество участников оригинального состава "Pentangle". Гитаристы Берт Дженш и Джон Ренбоурн познакомились в середине 60-х и тогда же начали вместе записываться. Оба были уже довольно популярны на британской фолк-роковой сцене, а их гитарный дуэт выработал свой уникальный стиль, эдакое фолк-бароккко. В 1967-м, когда музыканты отправились в турне, к ним присоединилась вокалистка Джеки МакШи, а в группу поддержки также попали контрабасист Дэнни Томпсон и барабанщик Терри Кокс. Совместные концерты сплотили образовавшуюся пятерку, и впоследствии было решено придать команде официальный статус. Номинально "Pentangle" являлись фолк-бэндом, однако в творчестве коллектива слились пристрастия всех его участников. Например, МакШи выросла на народной музыке, Кокс и Томпсон тяготели к джазу, Ренбоурн увлекался мелодиями средневековья, а Дженшу нравились блюзы и Боб Дилан. Первое публичное выступление новоиспеченной команды, состоявшееся 27 мая 1967 года в "Royal Festival Hall", прошло с аншлагом, а за ним последовали два небольших тура – дома и в Дании. Открывший "Pentangle" антрепренер Брюс Даннетт на тот момент уже ушел в тень, и руководство коллективом взял на себя Джо Ластиг. Этот тип оказался весьма энергичным менеджером, и с его подачи группа быстро сменила маленькие клубы на приличные концертные холлы. В 1968-м на "Transatlantic Records" вышел первый виниловый блин "Pentangle". Альбом был полностью акустическим, но критики отметили новаторскую игру музыкантов, сделавших саунд "колокольчикоподобным". Летом того же года команда выступила в "Royal Albert Hall", и материал с концерта составил половину двойного альбома "Sweet Child" (вторая половина была записана в студии). Группа переживала творческий подъем, и третья пластинка стала самой успешной в ее дискографии. "Basket Of Light" поднялся до пятой строчки британских чартов, чему в наибольшей степени способствовал сингл "Light Flight" с песней, прозвучавшей в сериале "Take Three Girls". Находясь на пике популярности "Pentangle" приняли участие в саундтреке к фильму "Tam Lin", неоднократно засветились на телевидении и провели крупный английский (с заездом на "Isle Of Wight Festival") и американский (с появлением в "Carnegie Hall") туры. Далее дела пошли под гору, и альбом "Cruel Sister", полностью состоявший из обработок народных песен, потерпел коммерческое фиаско. На пластинке "Reflection" ансамбль вернулся к смеси традиционного и оригинального материала, однако критики приняли работу без большого энтузиазма. После данного релиза команда рассталась с "Transatlantic" и ушла работать под крышу "Warner/Reprise". Впрочем, на этом лейбле коллектив успел выпустить всего один альбом, и в начале 1973-го "пятиугольник" развалился. Первый реюнион "Pentangle" произошел в 1982-м, когда команда впервые за десять лет выехала в турне. По окончании гастролей сбежал Ренбоурн, решивший заняться классической музыкой, а его уход повлек за собой вереницу кадровых перестановок. В конечном итоге из старичков остались только Дженш и МакШи, однако ведомый ими коллектив успел выпустить несколько альбомов, прежде чем распасться вторично. Берт вплотную занялся сольной карьерой, а Джеки продолжила работать с другими музыкантами под вывеской "Jacgui McShee's Pentangle". Между тем, у публики оставался неутоленный голод по творчеству оригинального состава, и поэтому время от времени на свет появлялись различные сборники "Pentangle". В 2007 году великолепная пятерка за свои заслуги получила "BBC Radio 2 Lifetime Achievement Folk Award". (rockfaces.ru) Last update 29.06.08)
Jacqui McShee - VOCALS - Born in London on Christmas day 1943 Jacqui grew up listening to the music played on her parents gramophone - from Fats waller, Ella Fitzgerald and big bands through to popular classics. Jacqui showed little interest in music though until she heard Miles Davis and John Coltrane at CND friends, becoming the most important thing for her – it quite literally changed her life, On CND marches she would lead the singing with her sister Pam and did many gigs locally in South East London for charities such as War On Want and Oxfam. Through these gigs Jacqui met Chris Ayliffe who played 12 string guitar - they performed as a duo and also got involved running the folk club at the Red Lion in Sutton. John Renbourn and Bert Jansch would often come and play and they liked the way Jacqui sang. When Chris went off busking in Europe John asked Jacqui to sing on his album Another Monday and do the folk circuit with him. In fact, Chris was instrumental in getting this to happen. After about a year John announced to Jacqui he was forming a band with Bert and that she was going to be the singer! This was on a train waiting on the Hungerford bridge by the Royal Festival Hall. John said ‘they’d be playing in in a year. “Yeh, right..” was Jacqui’s reply. Within a year they were - as Pentangle - along with later recruits Danny Thompson on bass and Terry Cox on drums. Pentangle’s manager Joe Lustig soon had the band signed with Warner Reprise Records and before long they were touring extensively and playing historic venues including Carnegie Hall, Fillmore East and West, Newport Festival, the Isle-Of-Wight festival and of course the Royal Festival Hall. On these historic tours the band would appear alongside Hendrix, Miles Davis, Bob Dylan and James Taylor. Jacqui recounts: “During the summer of 1969 we toured the USA and played at the Newport (Rhode Island) Folk and Blues Festival. Our set was interrupted, to tell the audience that the US Apollo 11 mission to the moon had been successful, and that Neil Armstrong was the first man to set foot on the moon. Some of the audience actually booed and cat called - They were upset that the music had been interrupted and wanted it to continue! In a news programme later that evening there was a coast to coast TV show, looking at what was happening around the world at the precise moment that the U.S. had put a man on the moon. There we were, it was very exciting. On the same day I remember standing back stage with John, hunched together around a corner, listening to a conversation between Big Mama Thornton and Muddy Waters talking "Jive". Neither or us could understand a word they were saying. I couldn't believe I was standing so close to two of my heroes. In that Same week we were taken out to dinner courtesy of our record company Warner/Reprise - I sat next to Phil Everly, another of my heroes, What a week that was...”. Up to their demise in 1973 the band cut six albums that remain classics to this day. John and Jacqui continued as a duo then formed the John Renbourn Band in the late 1970’s. The early 1980’s was family time for Jacqui with son Matt being born in 1979 and daughter Leah in 1984. Touring naturally took second place but it wasn’t long before Jacqui was back on the road. An Italian promoter approached John wanting to do a tour with the original Pentangle. John approached everyone and they toured Italy, the UK and Australia. This reunion was short lived however as John left the band to pursue a long-term ambition of studying classical music, taking up a place at Dartington College of Arts. There then followed a series of personnel changes, including Mike Piggott on violin, Rod Clements on guitar, Nigel Portman Smith on keyboards and bass, and Peter Kirtley on guitars and vocals, with McShee and Jansch finally remaining as the only members from the original line-up. Gerry Conway took over on drums and percussion in 1986. The incarnation consisting of Jacqui, Bert, Nigel, Peter and Gerry survived almost as long as the original Pentangle and recorded three albums: Think of Tomorrow, One More Road and Live 1994. This line-up completed their final tour in March–April 1995, after which Bert left to pursue his solo work. 1994 saw Jacqui begin a brand new project with Gerry and Spencer Cozens. This manifested itself in the 1995 release About Thyme album which gained rave reviews including a no.1 spot for several weeks in the Tower Records folk charts. They toured this album with Alan Thomson on bass and Jerry Underwood on saxes - this was the beginnings of Jacqui McShee’s Pentangle (JMP). The 1998 release of Passe Avant marked the true start of JMP with the band still touring and recording regularly. As well as focussing on JMP, Jacqui has become involved in Alan Simon’s Excalibur project in 1998, a rock opera about King Arthur – Jacqui playing the character Morgana. This has developed into an arena filling show and continues to grow. She has also appeared on several recent albums alongside David Hughes, Eddie Reader, Chris While, Julie Matthews and Christine Collister. (www.pentangle.info/JMPentangle/THE_BAND)
Видеть ссылки, комментировать и оценивать могут только зарегестрированные пользователи! ------------------------------------------------ To can See references, to comment and estimate only the registered users!